U kontekstu rastućeg vršnjačkog nasilja i maloljetničke delinkvencije, postaje još važnije raditi sa mladima na teme tolerancije, poštovanja različitosti bez obzira na lične karakteristike, negativnih posljedica radikalizacije, razvoja vještina interkulturalnog dijaloga, ali i kako da mladi sami aktivno zagovaraju savremeni koncept ljudskih prava, zaključeno je tokom petodnevnog Interkulturalnog kampa, koji je Centar za građansko obrazovanje (CGO) organizovao za srednjoškolce iz različitih opština Crne Gore, a u okviru projekta “Harmonija u raznolikosti” finansijski podržanog od strane Ministarstva ljudskih i manjinskih prava.
Prema riječima psihološkinje, porodične terapeutkinje i predavačice, Stele Burzanović, ovakvi programi su veoma važni.
“Ovakvi događaji su prvenstveno edukativnog karaktera, ali je bitna i komunikacija i druženje među mladima iz različitih gradova, jer to zna pozitivno da utiče na njihovu psihu. Kroz ove vidove edukacije, razne radionice i predavanja oni usvajaju znanja, upoznaju različite predavače, a sve to može doprinijeti njihovom kvalitetnom rastu i razvoju. Ovo se radi u cilju spoznavanja i prihvatanja i različitosti, i raznih tema, i komunikacije i međusobne saradnje”, navodi Burzanović, naglašavajući značaj ovog programa i u kontekstu nasilja i uticaja iz svakodnevice.
Istoričarka i jedna od predavačica sa Interkulturalnog kampa, Jana Vlahović, mišljenja je da su nefomalni vidovi edukacije od vitalnog značaja da mladi dopune znanje i razmijene mišljenja o temama o kojima nijesu u prilici da razgovaraju u učionici.
“Ovo je prilika za mlade da, bez obzira što dolaze iz različitih etničkih i kulturoloških grupa i okolina, izgrade mostove razumijevanja”, kazala je ona.
Aktivistkinja za unaprjeđenje položaja romske i egipćanske zajednice u Crnoj Gori, Šejla Pepić, koja je, takođe, vodila jednu sesiju, navodi da ovakvi programi pružaju mladima mogućnost da se uključe u procese u društvu.
„Jako je važno da se glas mladih čuje, a neophodna je realizacija većeg broja ovakvih edukacija, jer su mladi naša snaga i pokretači budućih promjena u društvu“, poručuje Pepić.
Jedan od učesnika ovog programa, učenik Gimnazije “Petar I Petrović Njegoš”, Luka Nikolić, za Interkulturalni kamp se prijavio jer misli da je nasilje na osnovu etničke podijeljenosti veliki problem, kako u Crnoj Gori tako i širom Balkana.
“Kroz interaktivne radionice dobio sam znanje koje u školi nikad ne bih dobi, a koje ću moći da primijenim. Takođe, upoznao sam mnogo novih ljudi, njihovih običaja i kultura. Za mene je ovaj program bio nevjerovatno iskustvo i preporučujem svakome da se prijavi”, kazao je on.
Učenica Srednje ekonomske škole “Mirko Vešović” i jedna od učesnica kampa, Ema Perazić, navela je da se na kampu u kratkom periodu zbližila sa mnogo svojih vršnjaka i vršnjakinja.
“Ovakve vidove obrazovanja bih preporučila svima, i to ne samo zbog druženja, već i zbog sticanja novih i vrijednih znanja. Naučila sam mnogo o brojnim temama, a i promijenila brojne stavove i mišljenja sa kojima sam došla na kamp”, istakla je ona.
Sličnog stava je i Miloš Ognjanović, učenik Elektrotehničke škole “Vaso Aligrudić”, koji je učestvovao u programu.
“Ove radionice su se stvarno razlikovale od drugih na kojima sam učestvovao, jer smo se suočili sa problemima koji čine korijen nerazumijevanja različitosti. Drago mi je što sam dobio priliku da učestvujem”, kaže on.
Kako se navodi u saopštenju CGO, predavači i predavačice na Interkulturalnom kampu bili su iz akademske zajednice, nevladinog sektora, građanski i omladinski aktivisti i aktivistkinje.
“Program je okupio 25 srednjoškolaca i srednjoškolki iz 12 srednjih škola i devet opština (Budve, Cetinja, Podgorice, Danilovgrada, Nikšića, Andrijevice, Bijelog Polja, Berana i Rožaja). Interkulturalni kamp su uspješno završili: Ivana Bakić, Emina Adrović, Eldin Muratović, Džejla Kijamet, Nihad Šabović, Ina Mulić, Ena Špadijer, Emin Erović, Kaća Jelić, Anastasija Mićović, Viktorija Milić, Andrej Pavićević, Petar Ivanović, Miloš Ognjanović, Vuk Vuksanović, Ema Perazić, Nikola Vučinić, Uroš Đurišić, Nikolina Pejović, Kaća Kljaić, Kristina Đeković, Marija Mia Maraš, Luka Nikolić, Helena Kalezić i Luka Deretić”, saopšteno je iz Centra za građansko obrazovanje.