Kako ocjenjuju uprkos tome, rodna dimenzija još nije adekvatno integrisana u budžetske procese lokalnih samouprava, niti su strateški planovi razvoja dovoljno usklađeni s realnim potrebama žena, posebno u oblastima koje su najosjetljivije na klimatske promjene, poput poljoprivrede i turizma.
– Jedan od ključnih problema jeste neprilagođenost regulatornog okvira za uvođenje rodno odgovornog budžetiranja na lokalnom nivou. Za razliku od pojedinih zemalja u regionu, opštine u Crnoj Gori nemaju zakonsku obavezu izrade programskog budžeta, koji je preduslov za integraciju rodne perspektive u budžetski ciklus. Takođe, u postojećim lokalnim budžetima nije jasno prepoznat uticaj klimatskih promjena, poput suša, poplava i odsustva snijega, na zaposlenost i prihode žena u sektorima poljoprivrede i turizma – navode iz CEES-a.
Centar za ekonomske i evropske studije (CEES) kroz projekat „Rodno odgovorno finansiranje otpornosti na klimatske promjene u opštinama sjevera Crne Gore“ radi na pripremi preporuka za izmjene podzakonskih akata, kako bi se rodno odgovorno budžetiranje integrisalo u strateško planiranje i budžetske procese lokalnih samouprava.
– Izmjene Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, kao i dodatna regulativa, stvoriće pravne pretpostavke za usvajanje ovog modela u lokalnim budžetima, posebno u kontekstu sve većeg uticaja klimatskih promjena na finansijsku stabilnost opština – dodaju u saopštenju.
Paralelno sa normativnim izmjenama, neophodno je jačanje kapaciteta lokalnih samouprava za sprovođenje rodno odgovornog budžetiranja, kroz edukaciju kadrova, unapređenje informacionih sistema i uvođenje transparentnijih budžetskih procesa.
– Projekat CEES-a se implementira u saradnji sa NVO „Ženska akcija“, uz finansijsku podršku Austrijske razvojne agencije (ADA), Gender Budget Watchdog Network (GBWN) i Švedske agencije za međunarodni razvoj i saradnju (Sida) – zaključuju.Kako ocjenjuju uprkos tome, rodna dimenzija još nije adekvatno integrisana u budžetske procese lokalnih samouprava, niti su strateški planovi razvoja dovoljno usklađeni s realnim potrebama žena, posebno u oblastima koje su najosjetljivije na klimatske promjene, poput poljoprivrede i turizma.
– Jedan od ključnih problema jeste neprilagođenost regulatornog okvira za uvođenje rodno odgovornog budžetiranja na lokalnom nivou. Za razliku od pojedinih zemalja u regionu, opštine u Crnoj Gori nemaju zakonsku obavezu izrade programskog budžeta, koji je preduslov za integraciju rodne perspektive u budžetski ciklus. Takođe, u postojećim lokalnim budžetima nije jasno prepoznat uticaj klimatskih promjena, poput suša, poplava i odsustva snijega, na zaposlenost i prihode žena u sektorima poljoprivrede i turizma – navode iz CEES-a.
Centar za ekonomske i evropske studije (CEES) kroz projekat „Rodno odgovorno finansiranje otpornosti na klimatske promjene u opštinama sjevera Crne Gore“ radi na pripremi preporuka za izmjene podzakonskih akata, kako bi se rodno odgovorno budžetiranje integrisalo u strateško planiranje i budžetske procese lokalnih samouprava.
– Izmjene Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, kao i dodatna regulativa, stvoriće pravne pretpostavke za usvajanje ovog modela u lokalnim budžetima, posebno u kontekstu sve većeg uticaja klimatskih promjena na finansijsku stabilnost opština – dodaju u saopštenju.
Paralelno sa normativnim izmjenama, neophodno je jačanje kapaciteta lokalnih samouprava za sprovođenje rodno odgovornog budžetiranja, kroz edukaciju kadrova, unapređenje informacionih sistema i uvođenje transparentnijih budžetskih procesa.
– Projekat CEES-a se implementira u saradnji sa NVO „Ženska akcija“, uz finansijsku podršku Austrijske razvojne agencije (ADA), Gender Budget Watchdog Network (GBWN) i Švedske agencije za međunarodni razvoj i saradnju (Sida) – zaključuju.